Οδοντιατρείο

Αναστασία Παρχαρίδου
Χειρουργός Οδοντίατρος | Γενική και Αισθητική Οδοντιατρική
Τηλ 2310 769674, Καραολή και Δημητρίου 121, Εύοσμος Θεσσαλονίκη

Υπηρεσίες

1. ΖΑΧΑΡΗ:

Για τα δόντια μεγαλύτερη σημασία έχει ο χρόνος έκθεσής τους στην ζάχαρη παρά η ποσότητα αυτής. Για παράδειγμα είναι πιο βλαπτικό να πιούμε έναν καφέ με μισή κουταλιά ζάχαρη επί δύο ώρες στην καφετέρια, παρά να φάμε μία πάστα με πέντε κουταλιές ζάχαρη μέσα σε τρία λεπτά. Επομένως περιορίστε τα τσιμπολογήματα ή την συνήθεια να πίνετε ροφήματα σιγά – σιγά στην διάρκεια της μέρας.

2. ΔΙΑΒΡΩΣΗ:

Όταν κάνουμε εμετό ή πίνουμε κάτι πολύ όξινο όπως η λεμονάδα ή αναψυκτικά με ανθρακικό, καλό είναι μετά απλώς να ξεπλύνουμε με νερό το στόμα μας και να μην βουρτσίσουμε κατ’ευθείαν. Αν κάνουμε κάτι τέτοιο προκαλούμε μεγάλη διάβρωση στην αδαμαντίνη και μακροπρόθεσμα μπορεί να δημιουργηθούν σοβαρά προβλήματα αποτριβών στα δόντια μας.

3. ΛΕΥΚΑΝΤΙΚΑ ΠΡΟΪΌΝΤΑ:

Προσοχή στα λευκαντικά προιόντα που κυκλοφορούν στην αγορά (ακόμη και στα φαρμακεία). Πολλές φορές, όταν δεν είμαστε σίγουροι τι ακριβώς αγοράζουμε, μπορούμε να προκαλέσουμε ανεπανόρθωτη βλάβη στην αδαμαντίνη των δοντιών. Καλό είναι να αποφεύγονται και οι οδοντόκρεμες τύπου whitening.

4. ΟΔΟΝΤΟΚΡΕΜΑ:

Είναι πολύ ευεργετικό για τα δόντια να μην ξεπλένουμε την οδοντόκρεμα που περιέχει φθόριο μετά το βούρτσισμα. Ειδικά το βράδυ πριν κοιμηθούμε. Επομένως μετά το βούρτσισμα φτύστε αλλά μην ξεπλύνετε.

5. ΒΟΥΡΤΣΙΣΜΑ:

Το καθημερινό βούρτσισμα είναι απαραίτητο, γιατί πολλές φορές και ο οδοντίατρος ακόμη ανακαλύπτει βλάβες όταν είναι πια πολύ αργά, είτε λόγω της ύπουλης εντόπισής τους, είτε από καθυστερημένη προσέλευσή μας για έλεγχο.

6. ΠΕΤΡΑ:

Ο καθαρισμός των δοντιών πρέπει να γίνεται τακτικά και όποτε η πέτρα γίνει αντιληπτή. Η πέτρα αυτή μπορεί να μην πονάει και να μην μας δημιουργεί άμεσα προβλήματα, στην πορεία του χρόνου όμως κάνει μη αναστρέψιμες βλάβες σε δόντια και ούλα (περιοδοντίτιδα κτλ).

7. ΠΡΟΛΗΨΗ:

Κάθε 6 μήνες πρέπει να γίνεται ένας έλεγχος της στοματικής κοιλότητας (όχι απαραίτητα καθαρισμός δοντιών αν αυτό δεν χρειάζεται) από τον οδοντίατρο. Και αυτό για να προλάβουμε βλάβες στο αρχόμενο στάδιο, ώστε αυτές να διορθωθούν με το λιγότερο δυνατό κόστος.


8. ΝΕΡΟ:

Να πίνετε πάντα φθοριωμένο νερό (από την ύδρευση) και όχι εμφιαλωμένο (εκτός αν μένετε σε περιοχή με αποδεδειγμένα μολυσμένο και μη φθοριωμένο νερό).

9. ΒΑΚΤΗΡΙΑ:

Ορισμένα βακτήρια στο στόμα χρησιμοποιούν τα υπολείμματα τροφών που περιέχουν υδατάνθρακες και τα μετατρέπουν σε οξέα. Αυτά τα οξέα επιτίθενται στα δόντια και με τον χρόνο αλλοιώνουν την δομή του δοντιού σχηματίζοντας τρύπες, την λεγόμενη τερηδόνα. Κάποια άλλα βακτήρια παράγουν τοξίνες, που είναι υπεύθυνες για τις ασθένειες των ούλων, ουλίτιδα και περιοδοντίτιδα. Γι’αυτό μία κακή στοματική υγιεινή μπορεί να έχει βλαπτικές συνέπειες.

10. ΟΔΟΝΤΟΒΟΥΡΤΣΕΣ:

Υπάρχουν πολλές οδοντόβουρτσες για όλα τα είδη ασθενών.
Όμως οι περισσότεροι πρέπει να χρησιμοποιούν οδοντόβουρτσα με λείες, αποστρογγυλευμένες τρίχες και με μικρή κεφαλή για να φτάνει σε όλες τις πλευρές των δοντιών. Ο οδοντίατρος θα κρίνει εάν ο ασθενής υπάγεστε σε κάποια ειδική κατηγορία που χρειάζεται κάτι πιο εξειδικευμένο, το οποίο και θα συστήσει. Είναι όμως ανώφελο να προσπαθείτε να απομακρύνετε την πέτρα από τα δόντια σας με σκληρές οδοντόβουρτσες. Το μόνο που μπορείτε να καταφέρετε είναι πλήγωμα των ούλων, επιτάχυνση της διαδικασίας υφίζησης των ούλων και αποτριβή των δοντιών.

Η χειροκίνητη οδοντόβουρτσα, εφόσον χρησιμοποιείται σωστά, είναι αναντικατάστατη. Σε άτομα όμως που έχουν κινητικά προβλήματα ή βαριούνται να βουρτσίσουν σωστά συστήνεται την ηλεκτρική οδοντόβουρτσα.

Προσοχή στις οδηγίες του κατασκευαστή (κάθε κεφαλή κάνει διαφορετική κίνηση) και σε καμία περίπτωση δεν χρειάζεται έντονη πίεση στα δόντια.

Να φροντίζετε για συχνή αλλαγή της οδοντόβουρτσάς σας, διότι μία οδοντόβουρτσα με λυγισμένες τρίχες είναι όχι μόνο λιγότερο αποτελεσματική στην καθαριότητα των δοντιών σας, αλλά και βλαπτική για τα ούλα και τους γύρω ιστούς.

11. ΦΘΟΡΙΟ:


Έχει αποδειχθεί από πάμπολλες έρευνες ότι το φθόριο ενισχύει την αδαμαντίνη των δοντιών και προστατεύει από την τερηδόνα. Πηγές φθορίου είναι:

  • ορισμένες τροφές (σε μικρές ποσότητες). Π.χ. σπανάκι, ψάρια, φθοριωμένο αλάτι κτλ.
  • νερό ύδρευσης (στις περισσότερες πόλεις στην Ελλάδα οι κρατικοί φορείς έχουν φροντίσει για την σωστή ποσότητα φθορίου στο πόσιμο νερό).
  • οδοντόκρεμες, στοματικά διαλύματα, ειδικά τζελ φθορίου που κυκλοφορούν στο εμπόριο.
  • οδοντιατρικά σκευάσματα (υψηλή συγκέντρωση φθορίου) ειδικά για φθορίωση παιδικών αλλά και μόνιμων δοντιών όπου χρειάζεται, κατόπιν εξέτασης του οδοντιάτρου.
  • ειδικά χαπάκια φθορίου.

Χρήσιμες συμβουλές για το φθόριο:

  • Για παιδιά ηλικίας 3-6 ετών χρησιμοποιούμε οδοντόκρεμα με συγκέντρωση φθορίου 250-650 ppm F, η οποία αναφέρεται σαφώς στην συσκευασία της οδοντόκρεμας Από 6 ετών και μετά τα παιδιά μπορούν να χρησιμοποιούν οδοντόκρεμες ενηλίκων με συγκέντρωση φθορίου 1000-1500 ppm F.
  • Σε συνδυασμό με τα μεσοδόντια βουρτσάκια που χρησιμοποιούνται για τον καθαρισμό ανάμεσα στα δόντια, καλό είναι να χρησιμοποιείται και ένα ειδικό τζελ φθορίου (που θα σας συστήσει ο οδοντίατρος) για περισσότερη προστασία από την ύπουλη τερηδόνα των μεσοδόντιων διαστημάτων.
  • Λόγω της τοπικής δράσης του φθορίου, καλό είναι η οδοντόκρεμα να μην ξεπλένεται από το στόμα μετά το βούρτσισμα.
  • Στα παιδιά από την ηλικία των τριών ετών και μέχρι να αλλάξουν όλα τους τα παιδικά δόντια συστήνεται η προληπτική φθορίωση κάθε εξάμηνο από τον οδοντίατρο.
  • Το φθοριωμένο αλάτι μπορεί να χρησιμοποιείται στα φαγητά που ετοιμάζονται για όλη την οικογένεια.
  • Τα χαπάκια φθορίου ενδείκνυνται για παιδιά που έχουν αυξημένο κίνδυνο ανάπτυξης τερηδόνας, κατόπιν εξέτασης και εντολής του οδοντιάτρου.

12. ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ:


Παράγοντες που μπορεί να δημιουργήσουν ή να επιδεινώσουν κάποιο πρόβλημα στο στόμα μας και στην γενική μας υγεία:

  • απώλεια των μηχανισμών αντίστασης του ανοσοποιητικού μας συστήματος.
  • μείωση της παραγωγής σάλιου.
  • μεταβολές των ορμονών.
  • εφαρμογή ειδικών θεραπειών (π.χ. ακτινοθεραπεία, αντικαταθλιπτικά κτλ).
  • απουσία σωστής στοματικής υγιεινής.
  • ελλιπής διατροφή ή/και διατροφή πλούσια σε σάκχαρα.
  • στρες και κατάθλιψη.
  • κάπνισμα και οινοπνευματώδη ποτά.

13. ΑΝΤΙ ΓΙΑ ΒΟΥΡΤΣΙΣΜΑ:

Αν δεν μπορείτε να βουρτσίσετε τα δόντια σας μετά το φαγητό, ξεπλύνετε το στόμα σας με καθαρό νερό και μασήστε μία τσίχλα χωρίς ζάχαρη. Μην ξεχνάτε όμως ποτέ το βούρτσισμα πριν τον βραδυνό ύπνο.

14. ΤΑΚΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ:

Να αποκτήσει κανείς την συνήθεια για τακτικό έλεγχο στον οδοντίατρο, σημαίνει να διατηρεί την υγεία του σε καλή κατάσταση.

 

 

 Ένα πρόβλημα που συνδέεται με την κακή αναπνοή είναι η ανικανότητα για αυτο-διάγνωση.  Η πλειοψηφία των ατόμων με δυσοσμία του στόματος συχνά αγνοούν ότι έχουν κακή αναπνοή εάν κάποιος δεν τους το αναφέρει.

 

 

Πρέπει να τονιστεί ότι η πρωινή κακοσμία του στόματος είναι φυσιολογική, καθώς κατά την διάρκεια της νύχτας δεν εκκρίνεται μεγάλη ποσότητα σάλιου και το κλειστό στόμα δημιουργεί αναερόβιες συνθήκες, όπου αναπτύσσονται ευκολότερα τα μικρόβια.  Αν όμως δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη εστία μικροβίων στο στόμα (π.χ. πέτρα, τερηδόνα κτλ), διαπιστώνουμε πως όσο πιο καλή είναι η στοματική υγιεινή κατά το τελευταίο βούρτσισμα πριν τον ύπνο, τόσο μικρότερη είναι η κακοσμία το πρωί.

 


ΑΙΤΙΕΣ:


Στο μεγαλύτερο ποσοστό η κακοσμία προέρχεται από διάφορες αιτίες, γι’ αυτό και η διόρθωση αυτών των προβλημάτων συνήθως εξαλείφει και την κακή αναπνοή.

  • τροφές που μένουν ανάμεσα στα δόντια.
  • ελατωμματικές αποκαταστάσεις (σφραγίσματα, γέφυρες κτλ.).
  • βρώμικες τεχνητές οδοντοστοιχίες.
  • κάπνισμα.
  • κακή διατροφή.
  • κατανάλωση τροφών πλούσιων σε πτητικές ουσίες (π.χ. σκόρδο).
  • πέτρα που δημιουργεί ουλίτιδα και περιοδοντίτιδα.
  • παραμονή αβούρτσιστου στόματος για πολλές ώρες ή μέρες.
  • ασθένειες όπως ο σακχαρώδης διαβήτης, η νεφρική ανεπάρκεια, οι λοιμώξεις του ανώτερου αναπνευστικού συστήματος ή ακόμη και προβλήματα του γαστρεντερικού.
  • ξηροστομία που προκύπτει πολλές φορές από την παρενέργεια πολλών φαρμάκων.

 

 

Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για τη διαχείριση της δυσοσμίας του στόματος είναι:

  • η διόρθωση κακών προηγούμενων εργασιών στο στόμα.
  • η διατήρηση της κατάλληλης στοματικής υγιεινής.
  • οι τακτικοί επαγγελματικοί καθαρισμοί των δοντιών από τον οδοντίατρο (κάθε περίπου 6 μήνες).
  • το βούρτσισμα της γλώσσας.
  • η σωστή και ισορροπημένη διατροφή, πλούσια σε βιταμίνες.
  • η συμβολή του ειδικού ιατρού, ώστε να θεραπευτούν οι φλεγμονές και να ελεγχθούν οι χρόνιες νόσοι.

 

 

Τα περισσότερα προϊόντα που βρίσκονται στο εμπόριο απλά καλύπτουν τη δυσοσμία για ένα μικρό χρονικό διάστημα.  Οι καραμέλες (πάντα χωρίς ζάχαρη) μπορούν να βοηθήσουν στην τόνωση της ροής του σάλιου σας, όπως και το νερό βοηθά να κρατηθεί το στόμα υγρό, όμως οι τσίχλες και οι καραμέλες, καθώς και οι πλύσεις στόματος θα καλύψουν τη δυσοσμία μόνο για ένα σύντομο χρονικό διάστημα, γιατί δεν θεραπεύουν την αιτία του προβλήματος, αλλά μόνο τα συμπτώματα.

 

 

ΑΠΛΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΓΙΑ ΔΡΟΣΕΡΗ ΑΝΑΠΝΟΗ

  • Βουρτσίστε όλο το στόμα (ακόμη και τα εσωτερικά (παρειακά) τοιχώματα και την οροφή της στοματικής κοιλότητας) και καθαρίστε ανάμεσα τα δόντια σας με νήμα ή μεσοδόντιο βουρτσάκι τρεις φορές την ημέρα.
  • Καθαρίστε (αποξέστε) την επάνω επιφάνεια της γλώσσας με την οδοντόβουρτσα ή με το ειδικά σχεδιασμένο εργαλείο. Καλό είναι να φτάσετε μέχρι το πίσω πίσω μέρος της γλώσσας, όπου εγκλωβίζεται το μεγαλύτερο ποσοστό των οσμογόνων βακτηριδίων.
    Πρέπει να τονιστεί ότι το ειδικό εργαλείο είναι πολύ πιο αποτελεσματικό, διότι είναι ειδικά σχεδιασμένο για να φτάνει στο πίσω μέρος της γλώσσας πιο εύκολα και με μικρότερη πρόκληση του αντανακλαστικού του εμετού.  Ξεπλύνετε με νερό ή με το στοματικό διάλυμα.
  • Διατηρείστε την υγρασία του στόματος καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας, πίνοντας άφθονα υγρά. Αν μιλάτε πολύ, αν κοιμάστε με το στόμα ανοιχτό και αν παίρνετε κάποια συγκεκριμένα φάρμακα, εμφανίζεται ξηροστομία και δημιουργείτε ένα περιβάλλον πιο ευνοικό για την ανάπτυξη των βακτηριδίων.
  • Αν δεν έχετε την δυνατότητα να βουρτσίσετε μετά από κάθε γεύμα, μασήστε μία μαστίχα χωρίς ζάχαρη.


ΜΥΘΟΙ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΚΟΣΜΙΑ ΤΟΥ ΣΤΟΜΑΤΟΣ

  • Η κακοσμία της αναπνοής προέρχεται από το στομάχι.  Σύμφωνα με ιατρικές έρευνες περίπου το 1% της κακοσμίας οφείλεται σε διαταραχές του στομάχου, των ιγμορείων ή των πνευμόνων.
  • Αν κανείς βουρτσίζει τα δόντια του συχνότερα θα μπορέσει να ελέγξει την κακοσμία της αναπνοής.  Αυτό που πρέπει να γίνεται για αποτελεσματικό καθαρισμό του στόματος είναι σωστό βούρτσισμα και όχι συχνό (π.χ. κάθε μία ώρα). Καθαρισμός των μεσοδόντιων διαστημάτων, της γλώσσας και των γύρω μαλακών ιστών βοηθούν πολύ. Επίσης, εάν η κακοσμία προέρχεται από κακότεχνες εργασίες στα δόντια, όπου ο ασθενής όσο και να προσπαθεί δεν μπορεί να καθαρίσει, τότε η διόρθωση αυτών (και όχι το συχνό βούρτσισμα) θα διορθώσει την βλάβη.
  • Ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί την κατάσταση της αναπνοής του.  Συνήθως το άτομο που έχει κακοσμία δεν το αντιλαμβάνεται από μόνο του και οι γύρω του δεν του το επισημαίνουν για λόγους ευγενείας. Το καλύτερο είναι, για να μάθει κανείς αν έχει κακοσμία, να ρωτήσει ένα φιλικό ή αγαπημένο του πρόσωπο.

 

 

Είναι Α. Π. Λ. Ο :

  • Α νω και κάτω γνάθος βουρτσίζοντια ξεχωριστά.
  • Π αλμικές δονήσεις (όχι μεγάλη κυκλική κίνηση) για να καθαριστούν δόντια και ούλα
  • Λ οξή κατεύθυνση της οδοντόβουρτσας (να βλέπει εκεί όπου ενώνεται το δόντι με το ούλο με κλίση 45΄)
  • Ό λες ανεξαιρέτως τις επιφάνειες (μέσα – έξω, άνω – κάτω, δεξιά – αριστερά, μπροστά – πίσω) ακολουθώντας μία σειρά

Read more ...